Nye regler for sygedagpenge
De nye regler skal sikre et stærkere samarbejde om fastholdelse – og en ny vej i sygedagpengeindsatsen.
Hvad betyder det for dig som arbejdsgiver?
Fra 1. juli 2026 ændres reglerne for kommunens opfølgning på sygemeldte medarbejdere.
Ændringerne betyder, at kommunen fremover målretter kontakten, så medarbejdere, der forventes at vende tilbage til arbejdet inden for 26 uger, som udgangspunkt ikke skal have samtaler og opfølgning i kommunen.
Du har fortsat en vigtig rolle
Den tidlige dialog mellem dig og din medarbejder er fortsat afgørende for en god tilbagevenden til arbejdspladsen.
En sygemelding behøver ikke betyde, at medarbejderen er helt væk fra arbejdspladsen. Ofte kan små justeringer, gradvis opstart eller ændrede arbejdsopgaver være en del af løsningen.
Du kan stadig få hjælp fra Nyborg Kommune
Selvom kommunen ikke automatisk følger alle sygemeldte medarbejdere tæt, står vi fortsat til rådighed, hvis der er behov for sparring og støtte. Du kan kontakte os, hvis du ønsker hjælp til:
✔ at fastholde en medarbejder
✔ muligheder for gradvis tilbagevenden
✔ dialog om arbejdsfastholdelse
✔ afklaring af muligheder og næste skridt
Hvornår skal du tage kontakt?
Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis:
- du er i tvivl om, hvordan du bedst hjælper din medarbejder tilbage
- sygdomsforløbet bliver længerevarende
- der er behov for koordinering mellem arbejdsplads, medarbejder og kommune
Vi tror på, at den bedste indsats sker i samarbejde – tæt på arbejdspladsen.
Nyborg Kommune hjælper virksomheder med at fastholde medarbejdere og skabe gode veje tilbage til arbejdspladsen.
Kontakt Virksomhedsservice på tlf.: 6333 8080
Hjælp - min medarbejder er syg